Jdi na obsah Jdi na menu
 


ObrazekHonda CBR600RR

 Novinka letošního roku, Honda CBR600RR, je zase o nějaký ten centimetr menší, o pár kilogramů lehčí a má zcela nový motor s výkonem 88 kW (120 k). Všichni ji chválí, proto nás zajímalo, jaká bude v týdenním testu. První informace a fotografie o nové CBR600RR proběhly internetem loni na podzim v předvečer mezinárodní výstavy motocyklů Intermot v německém Kolíně nad Rýnem. Světová premiéra byla na zmiňované moto-výstavě a první novinářské testy proběhly koncem listopadu na okruhu Barber Motorsports Park v Alabamě v USA. Dojmy z akce v časopisech byly plné chvály a nadšení, jaký velký krok dopředu malý superbike udělal. V České republice proběhla premiéra na jarní výstavě Motocykl 2007 v Praze. V tištěných časopisech se objevily dva přeložené letošní srovnávací testy supersportovních šestistovek, jeden z Francie a druhý z Velké Británie, a překvapilo mě, že v obou výsledcích byla CBR600RR na prvních místech. A přitom nejbližší konkurence zdaleka nespí: Yamaha R6R přišla na scénu začátkem loňského roku a okamžitě svými tvary a technickými parametry přilákala velkou pozornost. Suzuki GSX-R600 dostala slušnou modifikací na jaře 2006 a Kawasaki ZX-6R Ninja nové generace přijela v plné parádě letos, stejně jako sportovní šestka od Hondy.

Představení Hondy CBR600RR 2007

Začneme hned od toho nejdůležitějšího. Pod kapotou superbiku je nový, ale především menší a lehčí čtyřtaktní řadový čtyřválec, který má lepší průběh výkonu ve středních otáčkách a samozřejmě je v nejvyšších otáčkách silnější o 3 koníky než předchozí generace. Modifikací prošel airbox, nasávací a výfukové ventily, vstřikování paliva a zážeh a celková optimalizace přinesla lepší reakci na plyn. Výkon 88 kW (120 k) je dostupný v 13 500 ot./min a maximální točivý moment 66 Nm je k dispozici v 11 000 ot./min. Vše je posíláno na zadní kolo před modifikovanou 6stupňovou převodovku a řetěz. Motocykl má ve výbavě litý rám FDC (Fine Die-Cast) zaručující vysokou odolnost a stabilitu, plně nastavitelný podvozek a 17palcová litá kola. Jak jsem se v úvodu zmiňoval, CéBRo prošlo velkou odtučňovací kúrou, při které se jí podařilo shodit celých 8 kg! Odlehčení se odehrálo na rámu, převodovce, na hořčíkových válcích motoru, výfukových svodech a spoustě dalších prvků. Ve výsledku je motocykl obratnější a nechá se od řidiče lépe vodit do zatáček a vlásenek. Tím výčet změn zdaleka nekončí, ale budeme struční. Přepracován byl i chladič motocyklu, aby se výkonnější agregát nepoškodil. CBR600RR strávil mnoho hodin v aerodynamickém tunelu, kde se ladil tvar a nastavení karosérie pro lepší obtékání vzduchu. Lehce se změnila i ergonomie a jezdecká pozice jezdce. Bikerovi při řízení pomáhá nový elektronicky řízený tlumič řízení HESD, odvozený od většího sourozence, Hondy CBR1000RR Fireblade. Pro zákazníky jsou nachystány čtyři barvy kapotáže: černá, červená/černá, stříbrná/černá, modrá/stříbrná. Co z kompletního výčtu chybí, je cena motocyklu: Honda si cení nové CBR600RR bez jedné skokoruny na rovných 300 tis. Kč.

Pozice za řídítky, palubka a jízdní dojmy

Sedám na malé sedlo a doufám, že se se svými 191 cm na malou ostrou šestku poskládám. Řídítka jsou v optimální vzdálenosti a na pokrčené nohy si musím zvyknout. Problémy mé vyšší postavy a malé supersportovní šestistovky jsem popsal v testu Yamahy YZF-R6R, proto na ten článek mrkněte, nemá smysl opět popisovat stejné problémy. Nedokáži odhadnout, která z dvojice zmiňovaných šestek je pro mne pohodlnější, protože je to více než půl roku, co jsem testoval R6R a chybí mi přímější srovnání. Nastavuji si brzdovou páčku a trochu mě udivilo, že spojková páčka nemá možnost aretace. Ještě srovnat zpětná zrcátka a vynulovat tripmastery. Přístrojové desce dominuje velký analogový otáčkoměr, který má zleva ukazatel paliva v nádrži a napravo digitální displej s tachometrem, hodinami, teplotou chladící kapaliny a tripmasterem. Palubka je možná lehce stísněná, ale je přehledná a zobrazuje všechny potřebné údaje. Jediné, co si tlačítkem musíte přehodit, jsou denní ujeté kilometry trip A / B a celkové kilometry. Po nastartování se z jediné koncovky pod sedlem ozve svižný zvuk menšího řadového čtyřválce. Přidávám plyn a zvuková kulisa pěkně zesiluje. Dávám za jedna a odjíždím po dálnici D1. Jízda z Prahy do Brna na supersportu byla pro mne do jisté míry sebezapřením a ke konci pro mé pozadí i torturou, ale plně nastavitelný podvozek, který v Hondě nastavili do měkčí verze, celkem dobře pobírá rázy. Motor má dobrý nástup už od cca 6 000 ot./min a při klidné jízdě není nutné pořád přeřazovat. Při rychlejší jízdě, kdy už je dobré zalehnout na nádrž, odvádí přední plexi dobře proudící vzduch kolem těla. Co mi ale vadilo, byl sklon a tvar plexiskla, protože v momentě, když jsem na motorce neležel, hrana štítku zakrývala horní polovinu otáčkoměru a celý tachometr. Ideálním řešením by pro mne bylo nechat si namontovat na CBR600RR vyboulenější plexisklo. Kde je ale Honda CBR600RR doma, je okruh a my měli možnost motocykl otestovat během Supermoto Honda dnů. Po registraci jízd se kochám pohledem hned na sedm sportovních šestistovek. Čas se nachýlil, sedám do sedla, startuji a vyrážím z paddocku směrem k traťovým komisařům na konci boxové uličky. Ozve se zvukový signál, rozsvítí se zelené světlo a skupina novinářů vyráží na trať. První okruh jedu pomalu, zahřívám vedle motoru a pneumatik i sebe, a připravuji všechny své mozkové závity jen na jízdu po závodním okruhu. Kompaktní supersportovní motorka má skvělou ovladatelnost. Při průjezdu cílovou rovinkou už snad všichni dávají plný plyn, poté tvrdě na brzdy, podřadit do zatáčky a na výjezdu opět otočit pravým zápěstím na maximum. Během jízdy jsem zapomněl, že mi na začátku vadily pokrčené nohy, jízda s CBR600RR mě absolutně pohltila. Motocykl s rámem FDC plně nastavitelným podvozkem zaručují jistý průjezd zatáčkami a navíc vše mělo perfektní odezvu, takže jsem vždy věděl, co motocykl dělá a co ještě snese. Brzdový systém má vpředu dvojici kotoučů o průměru 310 mm s radiálními čtyřpístkovými třmeny a vzadu je jeden menší kotouč. Měl jsem možnost jet dvě jízdy po sobě na stejné motorce a ani během 40 min na okruhu se neprojevilo nějaké vadnutí brzd.

Závěr, plusy a mínusy

Honda posledních pět let kralovala v šampionátu Mistrovství světa supersportů a mám pocit, že se konkurence bude muset hodně snažit, aby se letos něco změnilo. Během testu byla průměrná spotřeba 6,7 l naturalu 95 na 100 km, ale při rovnovážné rychlosti na dálnici si CBR600RR vzalo 5,9 l / 100 km. Naopak při ostré jízdě se spálilo 8,1 l na 100 km. Nová šestistovka od Hondy se mimořádně povedla a už se nedivím kolegům z Francie nebo Anglie, že CBR600RR dali při srovnávacím testu na první místo. Na mne jsou vesměs všechny šestky malé, ale kdo má už řekněme pod 185 cm a zvažuje, co si pořídit, vřele mu doporučuji alespoň projížďku u dealera Hondy, aby si udělal vlastní názor.

 Plusy a mínusy pro Hondu CBR600RR

+ motor

+ podvozek

+ brzdy

+ nízká hmotnost

- chybějící možnost aretace spojkové páčky

- tvar plexiskla

Technické informace Technické údaje Honda CBR600RR

Celkové rozměry 2 010×685×1 105 mm 

Rozvor / výška sedla 1 375 mm / 820 mm

Motor, objem 4dobý, řadový 4válec, 599 cm3

Vrtání x zdvih 67,0×42,5 mm

Kompresní poměr 12,2:1

Počet ventilů / chlazení 16 / kapalina

Výkon 88 kW (120 k) v 13 500 ot./min

Točivý moment 66 Nm v 11 000 ot./min

Převod / převodovka řetěz / 6stupňová

Rozměr a typ kol 17palcová, litá Kola (vpředu/vzadu) 120/70 ZR17, 180/55 ZR17

Brzdy vpředu 2× kotouč 310 mm, 4pístek, radiální

Brzdy vzadu 1× kotouč 220 mm, 1pístek

Přední vidlice USD vidlice, průměr 41 mm

Zadní odpružení kyvná vidlice, centrální tlumič

Nádrž (rezerva) 18 (3,5) l Průměr. spotřeba v testu 6,7 l na 100 km

Suchá hmotnost 155 kg

Poměr (koně na tunu) 774

Cena 299 900 Kč

zdroj: autofun.cz