Yamaha XV 1300A
XV 1300 nese sice stejné jméno jako její silnější předchůdkyně, ale technicky je zcela jiná, jakkoli ji svými protaženými tvary silně připomíná. Vidlicový dvouválec pracuje s rozvodem OHC a kapalinovým chlazením.
Není to tak dlouho, co jsem jezdil s devatenáctistovkou Midnight Star. Devadesát koní výkonu, neuvěřitelně silný točivý moment umožňující pátému rychlostnímu stupni vyniknout v plné kráse ve velmi širokém pásmu otáček. Třináctka je na první pohled o rok starší sestře dost podobná, ale opravdu jen na první pohled.
OHC, čtyři ventily
Nový dvouválcový agregát (V60) s rozvodem OHC a čtyřmi ventily v každém válci je chlazen kapalinou. Bohužel, je to totiž nejjednodušší a nejsnazší cesta, jak vyhovět stále náročnějším emisním limitům a větším výkonům. Motor s výkonem přes sedmdesát koní je představitelem standardního pojetí moderního agregátu střední třídy dané kategorie. Čtyřventilový rozvod pracuje s jedním řetízkem poháněným vačkovým hřídelem v každé hlavě válců, kapalinové chlazení je „maskováno“ bohatým žebrováním válců motoru a nenápadně umístěným chladičem v přední části dvojitého rámu. Stejně jako devatenáctka, je i třináctistovka vybavena soustavou dvou vyvažovacích hřídelů, umístěných vždy po jednom na každé straně bloku motoru. Konstruktéři tím sledovali jistou nevyváženost, a tím mírné vibrace přinášející větší emoce při řízení Midnight Staru.
Pohodlný posaz
K pohodě za řídítky přispívá pohodlné, poměrně nízko umístěné sedlo (715 mm), široká, dosti zakroucená, k jezdci vybíhající řídítka a optimálně umístěné velkoplošné stupačky. Řídítka jsou možná až příliš široká, a tak pozor při otáčení, kdy za jistých okolností hrozí „přicvaknutí“ kolena k nádrži. Celkově se ale dá říci slušný komfort. Měl by ho i spolujezdec, aspoň co se sedla týká, ale bez madla si při rozjezdu příliš klidu neužije. Ovládací prvky jsou logicky uspořádané, ovládání bezproblémové.
S plně natankovaným motocyklem, vážícím bezmála 320 kg, si díky rozložení hmotností vcelku lehce poradíte i při manipulaci na místě nebo při otáčení na silnici. Po rozjezdu jsou kilogramy pryč, jak bývá u těchto motocyklů zvykem.
Dlouhý a nízký
Dlouhý nízký podvozek je tvořený dvojitou ocelovou trubkou klasické kolébkové konstrukce s nepřehlédnutelnou teleskopickou vidlicí, vedoucí přední kolo s naprostou jistotou jak v přímé stopě, tak v rychlých i pomalých zatáčkách. Motocykl je nadmíru dobře ovladatelný, kombinace rozvoru 1690 mm, 32stupňového úhlu hlavy řízení a stopy činící 145 mm se jeví u tohoto cruiseru vskutku geometrií optimální. Ne že by tlumicí prvky nebyly schopné spolknout nějaký ten hrbolek a nerovnost, ale jedná se přece jenom o cruiser milující kvalitní asfalt, pak je to o velmi slušném a příjemném svezení. Bez problémů se lze spolehnout i na dobře dávkovatelné výkonné brzdy. K tomu, abyste se nestačili divit, stačí cit a dva prsty. Dobrým pomocníkem a společníkem přední brzdy je zadní nekousavý jednopístkový brzdič.
Sedmdesát koníků
Sedmdesátka ušlechtilých koníků je postačujícím stádečkem k tomu, abychom si jízdu náramně užili. Stačí se jen držet na vrcholu točivého momentu kolem 4000 otáček, kde má motor největší sílu. Bohužel tuto hodnotu nelze odečíst na otáčkoměru, který na přístrojovém panelu chybí, ale to není taková chyba, po chvilce dobře poznáte, co stroj potřebuje.
Převodovka je vcelku dobře odstupňovaná, až na poměrně dlouhou dvojku, s níž se z nízkých otáček stroji nechce. V ucpaném městském provozu dost důležitá rychlost, nicméně VX 1300 není do města, jak jistě lze podotknout; je to pravda, ale někdy se mu nevyhneme, a tak střední Midnight Star je dalším motocyklem, na kterém ožijeme, až když necháme město za zády a rozprostřou se před námi rovné silnice i zakroucené cestičky, na kterých vynikne snadná ovladatelnost, průběh výkonu a, jak už bylo řečeno, dostatečně dimenzované brzdy. Delší jízda s Midnight Starem ve vás zanechá velmi dobrý dojem. Dá se říci, že půlnoční hvězda střední kategorie patří jednoznačně mezi stroje, na kterých si, jak se říká, spravíte chuť a příjemně se svezete.
Technické specifikace Motor Typ motoru čtyřdobý, kapalinou chlazený dvouválec (V60) Počet válců 2 Objem [ccm] 1304 Vrtání x zdvih [mm] 100 x 83 Ventily / válec OHC, 4 Výkon [kW/koní] 73 k (54 kW)/5500 1/min Točivý moment [Nm / ot.] 106 Nm/4000 1/min Kompresní poměr 9,5 : 1 Plnění motoru elektronické vstřikování Mazání tlakové oběžné Zapalování elektronické Spouštění elektrické Převody Spojka vícelamelová v olejové lázni Převodovka pětistupňová Sekundární převod ozubeným řemenem Podvozek Rám dvojitý uzavřený ocelový Přední odpružení teleskopické, 135 mm Zadní odpružení centrální, 110 mm Přední brzda 2x 298 mm, dvoupístkový třmen Zadní brzda 298 mm, jednopístkový třmen Přední pneumatika 130/90-16 Zadní pneumatika 170/70-16 Rozměry a hmotnosti Rozvor [mm] 1690 Výška sedla [mm] 715 Hmotnost pohotovostní [kg] 320 Objem palivové nádrže [l] 19 Cena Testovaného vozidla [Kč] 295.000 Hodnocení Plusy Motor, brzdy Mínusy převodovka