Jdi na obsah Jdi na menu
 


ObrazekYamaha FZ6 Fazer S2

Šestkový Fazer prošel přes zimu faceliftem, který mu vesměs jen prospěl. Nová polokapotovaná motorka má ostřejší rysy, lepší komponenty a přehlednější palubku. Jak se nám líbila stokoňová verze S2?

Modelová řada FZ

Yamaha nabízí motocykly kategorie naked-bike pod označením FZ. Motorky s litrovým čtyřválcem mají označení FZ1 a svým nasazením patří k etalonům třídy. Agregát pochází ze supersportovní YZF-R1 a výkon 110 kW (150 k) je nejvyšší mezi litrovými naháči.Přejděme ale ke střední třídě naked-biků, motocyklům značky Yamaha FZ6. Základ této řady se táhne až k modelu FZS 600 Fazer, ale v roce 2004 došlo k rozdělení na naháče FZ6 a polokapotu FZ6 Fazer. Letos je vše ještě složitější o verze S2 a ABS, ale rozčlenění zvládneme: základní model FZ6 má výkon 57 kW (78 k) a točivý moment 52 Nm. Jeho polokapotovaná sestřička nese jméno FZ6 Fazer a motor má stejné parametry. Oba tyto stroje lze koupit i s anti-blokovým brzdovým systémem a označení těchto motorek je FZ6 ABS a FZ6 Fazer ABS. Komu by se zdálo 78 koníků málo a 150 u litrových modelů moc, může zvolit kompromis v podobě verze FZ6 S2 s výkonem 98 k (72 kW). Podobně jako u základního modelu, i zde je polokapota s označením Fazer, a k oběma motorkám jsou k dispozici systémy ABS. Pokud jste se v tom už ztratili, nevadí, mrkněte na stránky Yamahy, kde se snad zorientujete lépe. Ale zpět k našemu redakčnímu testu.

Představení Yamahy FZ6 Fazer S2

Vzhled nového modelu navazuje na řešení starších verzí tohoto stroje. Nové ostřejší rysy a agresivní vzhled je navíc podpořen doplňkovým „lízátkem“, krytem výfukových svodů pod motorem, zadním blatníčkem a krytem řetězu v barvě lakování stroje. Dvojice výfuků umístěných pod sedlem akcentující se zadní svítilnou, přední světlomety integrované v masce stroje připomínající šelmu chystající se k útoku… To vše může být považováno za bonus, s kterými jde tento stroj na trh. Že jde o ušlechtilý kousek i po výkonové stránce decentně naznačuje tajemný nápis S2 na nádrži. Mezi hlavní změny, kterých byste si všimli, když postavíte loňský a letošní model vedle sebe, jsou: facelift masky Fazera, nově tvarované sedlo, přední blatník ve stylu R-série, čtyřpístkové brzdy, zadní kyvná vidlice z hliníku a palubky ze silnějšího bratříčka, Yamahy FZ1. Změny, které vidět nejsou: šestkový Fazer má nové vstřikovací mapy paliva do pohonné jednotky a přepracovaný výfukový systém s trojicí katalyzátorů, který splňuje emisní normy Euro 3. Pohonná jednotka je původem ze sportovního modelu R6. Kapalinou chlazený čtyřtaktní řadový čtyřválec s šestnácti ventily a přímým vstřikováním paliva disponuje výkonem 72 kW (98 k) v 12 000 ot./min. Maximální točivý moment 63 Nm nastupuje v 10 tis. ot./min. O přenos síly na zadní kolo se stará 6stupňová převodovka a řetěz. Základem motocyklu je tlakově litý hliníkový příhradový rám. Vpředu je teleskopická vidlice se zdvihem 130 mm, odpružení zadního kola zajišťuje kyvná vidlice s centrální tlumící jednotkou o zdvihu 130 mm. Z vybavení se dají zmínit ještě 17palcová kola z lehkých slitin a brzdový systém, který má na přední ose dvojici kotoučů o průměru 298 mm s čtyřpístkovými třmeny, vzadu je jeden menší kotouč.

Jízdní dojmy

Pozice za řídítky je příjemně vzpřímená, stupačky i řídítka tak akorát vysoko pro pohodlnou jízdu. Sedadlo je příjemně měkké, dobře tvarované a dostatečně prostorné. Jak už bylo zmíněno, palubka je z většího modelu FZ1, což je jen dobře. Velký analogový otáčkoměr na pravé straně je přehlednější než předchozí digitální verze u minulé generace a LCD panel vlevo zobrazuje všechny další nepostradatelné údaje, jako je tachometr, stav paliva v nádrži, teplota chladící kapaliny, hodiny a trip A. Jediné, co si musíte malým tlačítkem přepnout, je trip A / trip B / celkové ujeté kilometry (odo). Dobrou vychytávkou je možnost změnit teplotu chladící kapaliny na venkovní teploměr. Po otočení klíčkem si počkám, až mi ručička otáčkoměru „zamává“ a poté startuji. Motor bez problémů naskočí, ale zvuk v nižších otáčkách linoucí se z dvojice podsedlových koncovek připomíná výkonnější vysavač. Kolem 7 tis. otáček se ozývá podivné kovové drnčení, které mizí zhruba o dalších 1 500 otáček výše. Zvuk začíná být pro mé uši zajímavý až v nejvyšším spektru otáček. Stavba stroje po usednutí za řídítka pocitově užší, než jak stroj zprvu vypadá. Dalším překvapením, které zjišťuji ihned po rozjezdu, je, že stroj má více cestovní než sportovní ambice. Je to jednak dáno již zmiňovanou jízdní polohou, ale především akcelerací motoru, resp. pocitu z akcelerace. Upřímně, čekal jsem od „nabroušené“ stokoňové verze trošku víc… víc agresivity a zarputilosti v tahu. Chod pohonné jednotky je vyhlazený, bez žádného velkého nástupu či propadu, což je na jednu stranu fajn, na druhou stranu agregát ztrácí na charakteru. Občas jsem měl pocit, že sedím na motocyklu s elektromotorem. Přední kapota dobře kryje před větrem i moji postavu s výškou 191 cm, za jízdy jsem necítil žádné nepříjemné turbulence, což umocňovalo celkový komfortní prožitek z jízdy. Podvozek je dostatečně stabilní a čitelný, navíc výborný i na naše rozsekané silnice. Velmi kladný dojem ve mně zanechal také brzdný systém, který se ve své třídě řadí mezi ty nejlepší. Šestistupňová převodovka byla vždy přesná, Yamaha prostě umí dělat dobré převodovky. Jízda ve dvou je pro polokapotovanou motorku Yamaha FZ6 Fazer S2 naprostou samozřejmostí. Motor má dostatek síly na jízdu s přítelkyní i nějakým zavazadlem navíc. Věřím tomu, že stokoňová verze S2 je pro společné výlety ve dvou mnohem příjemnější, než základní verze Fazeru. V pozici spolujezdce měl kolega Ondra dostatek místa pro svoje pozadí, další plus připočítal za vzpřímenou pozici (žádné hrbení) a nestěžoval si ani na boční madla. Yamaha chce za model FZ6 Fazer S2 bez stokoruny 210 tis. Kč. V dané cenové kategorii, třídě motocyklů s polokapotou a výkonem motoru nemá Fazer S2 moc přímých konkurentů. Pár motocyklů by se našlo: Suzuki Bandit 650S (85 koní / 175 tis. Kč) nebo Honda CBF600S (78 k / 175 tis. Kč), ale obě motorky mají větší či menší výkonový deficit. áíZávěr, plusy a mínusy áíBěhem testu byla průměrná spotřeba 6,88 l naturalu 95 na 100 km, což nabízí teoretický dojezd kolem 270 km. Při rovnovážné rychlosti na dálnici si FZ6 Fazer S2 vzal 6,26 l / 100 km. Naopak při ostré jízdě se spálilo 7,5 l na 100 km. Yamaha FZ6 Fazer S2 je optimálním řešením pro lidi, kteří chtějí za svoje peníze stroj s dostatečně silným motorem, výbornou ovladatelností, pohodlím na dlouhé cesty, ale i zábavný pro každodenní adrenalinové odreagování po práci.

Plusy a mínusy pro Yamahu FZ6 Fazer S2

+ povedený facelift

+ komfort a pohodlí při jízdě

+ brzdy

+ jízda ve dvou

- příliš lineální nástup výkonu

- zvuk

Technické údaje Yamaha FZ6 Fazer S2

Celkové rozměry 2 095×750×1 210 mm

Rozvor / výška sedla 1 440 mm / 795 mm

Motor, objem 4dobý, řadový 4válec, 600 cm3

Vrtání x zdvih 65,5×44,5 mm

Kompresní poměr 12,2:1

Počet ventilů / chlazení 16 / kapalina

Výkon 72 kW (98 k) v 12 000 ot./min

Točivý moment 63 Nm v 10 000 ot./min

Převod / převodovka řetěz / 6stupňová

Rozměr a typ kol 17palcová, litá

Rozměr pneu (vpředu/vzadu) 120/70 ZR17, 180/55 ZR17

Brzdy vpředu 2× kotouč 298 mm, 4pístek

Brzdy vzadu 1× kotouč 245 mm, 1pístek

Rám litý hliníkový příhradový rám

Přední vidlice teleskopická vidlice

Zadní odpružení kyvná vidlice, centrální tlumič

Nádrž 19 l (vč. 4 l rezervy)

Průměr. spotřeba v testu 6,88 l na 100 km

Suchá hmotnost 186 kg

Cena (červenec 2007) 209 900 Kč

zdroj: autofun.cz