Buell XB 12Ss
Tak tohle je svižná hračka, sice o trošku vyšší než můj Fireblade, opticky ale působí dojmem snadno ovladatelného motocyklu a i ve skutečnosti si na něho velmi rychle zvyknete. Stejně jako na zvuk, který se line z jeho nezvykle vedeného výfukového potrubí.
Po trojici harlejů jsem tentokráte dostala příležitost povozit se se strojem, kterému Američané říkají sportovní. S Buellem XB 12Ss s přídomkem Lightning Long. Long z něho dělá o 40 mm delší rozvor (prodloužená kyvná vidlice) než u běžného modelu Lightning. Ale to ještě není všechno, změněn byl také úhel přední vidlice na 22 stupňů a z toho plynoucí stopa z 84 mm u „kraťasu“ na 119 mm u modelu Long. Všechny modely Lightning mají letos přepracované přisávání vzduchu do vstřikovací jednotky. V útrobách motoru by měla pracovat i lehčí spojka, přesněji řečeno lehčeji ovladatelná, takže už brzy uvidím, jak si s ní s mými krátkými prsty poradím. Tolik tiskové materiály, vyhoupněme se do sedla.
První rande
Obcházím toho průhledného sportovce, poprvé ho vidím takhle zblízka. Je zajímavý, jak se teď s oblibou říká, docela sexy. Zdá se mi velmi subtilní, nemůžu uvěřit, že váží lehce přes 200 kg. Je o trochu vyšší než můj Fireblade, ale nasednutí mi nedělá žádné zvláštní problémy. Spouštím motor, čekala jsem úplně něco jiného, ale brzy si zvykám. Na zvuk i na ovládací prvky, zdá se, že je všechno na svém místě, žádná „americká“ specifikace. Jen přepínač směrových světel mi dělá chvilku potíže, vždy přepnu na druhou stranu, než zjistím, že stačí do něj jen trochu ťuknout. Velmi příjemným překvapením jsou pro mě zpětná zrcátka, ve kterých můžu bez problémů sledovat provoz za sebou.
Sportovec
Sportovče, už tě mám trochu v ruce, pojďme si zařádit. Motorka už se mi nezdá tak těžká, zvolená geometrie drží Bulla v přímé stopě, stabilně se chová i v zatáčkách, hlavně při výjezdu, dá se mu naložit, mohutný motor v sobě skrývá slušný potenciál stovky koníků, kteří jsou připraveni bez reptání sloužit. Stačí jen vzít pořadně za plyn. Dlouhá rovinka se mi zdá někdy hodně dlouhá, marně hledám v převodovce šestku. Možná příště... Ale tenhle sympaťák není na lámání rekordů, chce abyste si to s ním užili. A já si to užívala náramně, další zkušenost, kterou už mi nikdo nevezme.
Rovinky jsou zapomenuty
Rovinky jsou za mnou, přicházejí zatáčky, tak to je tvoje parketa, Američane, pomyslím si, když lehce překlápím stroj ze strany na stranu. Tvrdší podvozek, přesto si s drobnými nerovnostmi dokáže vcelku bez problémů poradit. Dalším příjemným překvapením jsou brzdy, na zadní brzdu zapomínám, přední kotouč s třemi pístky nezklamal. Přesto to není podvozek, který mě čím dál tím víc oslovuje. Je to motor. Už jsem si zvykla na odstupňování převodovky a na řazení, které je přesné, dolů s meziplynem, ráda poslouchám tolik opojný zvuk vidlicového dvouválce. Zase jeden nádherně strávený den s motocyklem, o němž jsem ani nesnila, že by se mi mohl dostat do ruky.
Technické specifikace
Motor | |
---|---|
Typ motoru | čtyřdobý, vzduchem a olejem chlazený dvouválec (V45) OHV |
Počet válců | 2 |
Objem [ccm] | 1203 |
Vrtání x zdvih [mm] | 88,9 x 96,8 |
Ventily / válec | 2 |
Výkon [kW/koní] | 101,4 k (74,6 kW)/6600 1/min |
Točivý moment [Nm / ot.] | 110 Nm/6000 1/min |
Kompresní poměr | 10 : 1 |
Plnění motoru | elektronické vstřikování |
Mazání | tlakové oběžné |
Zapalování | elektronické |
Spouštění | elektrické |
Převody | |
Spojka | vícelamelová v olejové lázni |
Převodovka | pětistupňová |
Sekundární převod | ozubeným řemenem |
Podvozek | |
Rám | dvojitý páteřový z lehké slitiny |
Přední odpružení | UPD Showa 43 mm nastavitelné, zdvih 120 mm |
Zadní odpružení | centrální Showa, zdvih 126 mm |
Přední brzda | 375 mm, šestipístkové třmeny |
Zadní brzda | 240 mm, jednopístkový třmen |
Přední pneumatika | 120/70-ZR17 |
Zadní pneumatika | 180/55-ZR17 |
Rozměry a hmotnosti | |
Rozvor [mm] | 1360 |
Výška sedla [mm] | 775 |
Hmotnost suchá [kg] | 179 |
Objem palivové nádrže [l] | 16,7 |
Provozní vlastnosti | |
Maximální rychlost [km/hod] | 220 |
Cena | |
Základní | 339 900 Kč |
Zdroj: Supermoto 7/2007